Zabranjeno pušenje?

Prošlo je nedelju dana od kada je stupio na snagu Zakon o zabrani pušenja na javnim mestima u Srbiji. Ni jedna prijava inspekcije niti kazna za nepoštovanje ovog Zakona nije napisana u proteklih nedelju dana, što znači da se Zakon u Srbiji dosledno poštuje.
Prethodna rečenica bila bi divna kada bi cela bila tačna. Nažalost, tačan je samo prvi deo. Da se nisam rođenim očinjim vidom uverila da se naširoko puši i gde je dozvoljeno i gde nije, možda bih i živela u zabludi da Srbi poštuju Zakon. Ovako, samo mogu da konstatujem da se „tresla gora, a rodio miš“.
U Italiji je pušenje zabranjeno od 1. januara 2003. godine. Sećam se da su mi tada prijatelji iz Italije pričali kako je prva kazna

Italijani su veoma originalno upozoravali pušače: "Ako pušiš, postaćeš komunista!"

Italijani su veoma originalno upozoravali pušače: "Ako pušiš, postaćeš komunista!"

naplaćena u Napulju, već u prvim minutima nove godine. To su preneli svi mediji, što je uteralo strah od kazne u kosti mnogih Italijana. Vlasnik firme iz Milana, za koju sam tada radila, rešio je da se penzioniše jer mu je bilo „ispod časti da stoji sa radnicima ispred fabrike i puši“.
Back to Serbia, 2010: Dan po stupanju na snagu Zakona o zabrani pušenja (12.11.2010.), dnevni list „Alo“ objavljuje reportažu koju, nažalost, ne mogu da nađem na Internetu, kanda je bila samo u print izdanju. Naime, reporterka je posetila železničku stanicu, fakultet, tramvaj… i još nekoliko sličnih javnih mesta, i na svakom zapalila cigaretu, što je fotograf lista dokumentovao. Ispod tih fotografija, izjave ogorčenih građana koji su „oduševljeni gestom novinara“ i tvrde da ih „baš zabole za novi zakon, ima da puše gde im se puši“.
Tako su srpski mediji i srpski inspektori dočekali primenu Zakona…
Sapienti sat.

19 responses to “Zabranjeno pušenje?

  1. Draga Milice,
    Nema potrebe da crnis svoj narod u svakom obracanju. Ako ti nije dobro, ti idi jer svakako odskaces od ove sredine i po oblacenju i po shvatanjima.
    Sve najbolje,
    Vanja

    • Poštovana Vanja,
      Očigledno niste pažljivo pročitali moj blog – ja se jednako bavim i pozitivnim i negativnim primerima našeg društva. Štaviše, trudim se da uvek pronađem više pozitvinih. Pročitajte pažljivije, slobodno.

      • Milice,
        Ja ti predlazem da postanes komunalni policajac sa zaduzenjima za modu prevashodno, a onda za bahato parkiranje, otpad, pusenje na javnim mestima, kilazu i svim ostalim stvarima koje se kose sa tvojim ubedjenjima.
        V.

        • Vanja, ja Vam predlažem da pitate nekoga za dozvolu pre nego što pređete „na ti“.
          Vaš komentar shvatiću kao kompliment, a Vama od srca želim da jednog dana shvatite značaj svega što ste nabrojali za jedno civilizovano društvo. Zapitajte ste da li je normalno da mislite da je bahato parkiranje, bacanje đubreta i pušenje svuda prihvatljivo ponašanje?
          A pre toga, zapitajte se šta Vas je nagnalo da posle jednog teksta generalizujete moje stavove i proglasite ih antisrpskim. Koji problem Vi imate?

    • Slobodan

      Draga Vanja, i ja sam pripadnik ovog naroda, pa se nimalo nisam osetio prozvanim i izruganim! Ja u ovom blogu vidim samo cinjenice, ne i blacenje! Juce sam prisustvovao vaznom dogadjaju u Sava Centru gde je takodje svuda zabranjeno pusenje, i gde sam cuo barem 5 komentara tipa: „Ma bas me briga- zapalicu, ko ih yebe“.. Obezbedjenje je imalo pune ruke posla nakon 15 minuta! U svetu bi takve pojedince ostali ljudi naterali da se postide svog sramnog postupka, a ovde ja kao nepusac treba da se izvinjavam..

      • My point exactly!

      • Slobodane,
        I ja sam nepusac ali zaista nikada nisam osetila potrebu da se izvinjavam zbog toga.
        Cinjenica je da je pusenje vekovima bilo dozvoljeno i ne vidim nikakvu famu u novonastaloj situaciji. Treba vremena za svaku promenu, slozicete se.
        Ni meni se ne dopada Milicin pristup temama i kako svsrtava ljude u kaste: pusaci, debeli, bez novca putuju i sl. Ali to sad nije tema ovog narocitog bloga.
        Svakako smatram da svako treba da iznese svoj stav ali bez uvreda.

        • Zorana, pogrešno ste shvatili – nema nikakvog svrstavanja u kaste, a i kada bi bilo, pušenje i odevanje nisu parametri po kojima bih delila ljude. Poenta teksta nije zgražavanje nad „situacijom“ već interpretacija Zakona u medijima, uz davanje primera kako je neko drugi to bolje uradio. Moj posao su mediji i komunikacija, i sve postove na ovom blogu treba gledati kroz tu prizmu, a ne kao moj lični dnevnik. Verujte, lične stvari zadržavam za sebe i blisku okolinu.

  2. Mislim da zakonodavac nije ni mislio da „puni budžet“ na ulici. Zna se koje su „ovce“ u ovoj zemlji namenjene za šišanje. Samo se nadam da ste u vašoj kompaniji zemenili žute nalepnice sa belim jer TO JE ONO što može da vas košta. I to mnoooogo…

    • Miodraže, nije stvar u „punjenju budžeta“, već u principu. U poštovanju Zakona. Jer, ako ga niko ne poštuje, zašto ga uopšte imamo?
      Što se kompanije tiče, i pre donošenja Zakona pušenje bilo dozvoljeno samo na određenim, izolovanim mestima, tako da se tu nije ništa promenilo. Inače, mi smo poznati po tome što idemo ispred zakona – već dve godine razvrstavamo otpad na plastiku, papir, metal i staklo, jer tako poštujemo ISO standrad – nažalost, osim papira, sve ostalo ode u „komunalni otpad“, jer naša zemlja još nema program reciklaže ostalih polusirovina. 😦

      • Mislim da sam vam već donekle odgovorio na vaše pitanje (čemu zakoni ako se selektivno sprovode) – mnogi zakoni su prosto tako i zamišljeni. A što se tiče ekologije (i čitavog niza drugih oblasti) situacije je identična: selektivno poštovanje (pre)visokih standarda može se lepo iskoristiti i za neke „dopunske“ ciljeve. Ironično, ali što više usvojamo dobre zakone i standarde – zve više nam je potrebna ona klasična otomanska „zaštita“ da se isti neće baš doslovno primenjivati na nas…

        • Slažemo se.
          Doduše, stručniji ljudi od mene objasnili su mi da je jednoj Belgiji trebalo 5 godina da nauči stanovništvo da ispravno reciklira, i tek kada su bili sigurni da će u kontejneru za papir (recimo) zaista naći samo papir, počeli su proces reciklaže… Ima nade za nas! 🙂

  3. Naravno, zašto bi mnogi poštovali svetla na semaforu! Nama treba reciklaža onih koji ne poštuju ni zakone nit’ pravila; na kraju krajeva puno toga je pitanje osnovne kulture: nekima je to urodjena „mana“, drugima je problem kako usvojiti tu „manu“ 🙂

    • Ima jedan super lek za „urođene mane“, zove se kazna – takve po džepu najviše boli!
      Problem naše sredine je što nema nikakvu svest osim svesti o svom dupetu. Naime, ako nekoga pitate zašto prolazi na crveno svetlo, reći će da nije bilo nikoga ko bi ga udario – neće se ni setiti da bi on mogao nekoga da udari! Isto je i sa pušenjem – nije zakon donet da bi nekoga maltertirao, već da bi nekoga zaštitio!

  4. Dejan Ritan

    Milice, potpuno si u pravu. Ja sam pusac pa ne mislim da treba da odem u dom zdravlja i slicno i da zapalim. Video sam taj tekst i mislim da je sramota. Ali to vec otvara drugu temu, a to je tema „ALO“ novina, vecina stvari koje oni pisu su sramota, ali to valjda dize citanost. Sve dok je citanost ispred morala tako ce i biti.

    • Dejane, hvala Vam, drago mi je da je neko shvatio poentu mog teksta, koja se nije odnosila na diskriminaciju pušača, nego na interperetaciju Zakona u medijima.

  5. Milice, tekst je odličan i odlično ste prezentovali ono na šta je trebalo da se obrati pažnja. Zakoni se moraju poštovati. Ako može ceo zapad, možemo i mi, naravno. Ali, konkretno u Las Vegasu, Los Andjelesu, Denveru, NIGDE nije dozvoljeno pušenje, pa čak ni ispred poslovnih zgrada i budžaka. Može jedino da se puši u svojoju kući ili u kući prijatelja koji ti to dozvoli. Nema pušenja ni u sopstvenom dvorištu, jer i to je javna površina, pa ako te snimi komšija i prijavi, naderao si kao žuti mačak.
    Bila sam pušač pre 8 godina! Sada sam „najgora vrsta bivših pušača“. Pozdrav!

    • Hvala Vam.
      Priznajem da sam nepušač, i da mi smeta duvanski dim, ali trudila sam se da ovaj post nema ličnu dimenziju, već samo da istaknem da se Zakon, kakav god bio, jednostavno, ne poštuje.

  6. E sad kad podignu akcize još će manje da se puši. Ionako smo nacija sa najviše pušača prema broju stanovnika u Evropi (posle Turske). Nisu se BAT i Filip Moris slučajno sjatili ovamo odmah posle 5. oktobra. Znali su gde će da pokupe mast.