Kako kreirati glasine?

„Samo je jedna stvaru životu gora od toga da ljudi pričaju o Vama, a to je – da ne pričaju o Vama!„ Oscar Wilde

Vojska Velike Britanije formirala je 1940.godine“Underground Propaganda Committee”, skraćeno UPC (=tajni komitet za propagandu) čiji je zadatak bio da širi glasine o napredovanju Naci-režima u Velikoj Britaniji.
Nekako u isto vreme, i sa sličnim ciljem, Amerikanci su postavili temelje sličnoj organizaciji, koja se zvala Office of Strategic Services, a kasnije postala CIA, ali je njihov pristup bio mnogo „naučniji“, do te mere da su izdali priručnik za kreiranje glasina. Ovaj dokument prestao je da bude tajna tek 2004. godine.

Ako ste pomislili da će ovo biti jedan od onih teoretskih teksova, čijij je cilj da objasni da ja, kao autor, baš svašta znam o glasinama i njihovom kreiranju, ali da ću Vas na kraju ostaviti da „visite“, bez konkretnog znanja – varate se.

Razmotrimo, najpre, odakle mi ideja da pišem o ovome. Čini mi se da je, u poslednje vreme ovo najkorišćenija, ako ne i jedina PR alatka u nas. Bilo da je reč o raskidu Novaka Đokovića, čiji deda (umrla sam od smeha) demantuje da je njegov unuk raskinuo sa devojkom, bilo da se piše o „razvodu decenije“ Nataše i Dače (i dalje pokušavam da razumem čime su ovo dvoje zaslužili toliko publiciteta), bilo da su u pitanju stanovi, firme, ostavke, koalicije i slično ovdašnjih političara. Očigledno rukovodeći se jednim jedinim pravilom: „Nije bitno šta pišu o meni, već da pišu“ (ili, ako Vam je draža Bregovićeva verzija: „Nije važno šta ćeš da napišeš, samo mi stavi dobru sliku!“), ovdašnje medijske ličnosti posvećuju veliku pažnju kreiranju glasina o sebi. Ukucajte u Google „demantovao“ i iznenadićete se koliko medijskog prostora se daje zvezdicama, sportistima, političarima, koji bi nešto da demantuju! Poslednji urnebesni demanti, kome se i dalje smejem je „Aca Lukas demantovao da je umro!“.

Ako je neko slučajno pomislio da sirote medijske ličnosti moraju da demantuju budalaštine koje drugi plasiraju o njima, dozvolite da Vas razuverim iz prve ruke. Budući da sam i sama godinama bila „Lice sa ekrana“, a potom radila PR za zvezde i zvezdice, osim što mi je poznat mehanizam kreiranja glasina, umem i da ih prepoznam.

Da se razumemo, glasine su veoma efektno PR sredstvo – zato sam ovaj post i započela jednom od najozbiljnjih mogućih situacija za širenje glasina – i mogu da budu osnova PR kampanje, moćnija od društvenih medija ili tradicionalnih nastupa u medijima.
Kao i kod korišćenja bilo koje druge PR taktike, i pre nego što počnete da plasirate glasine morate:
1. definisati cilj
2. definisati ciljnu javnost
3. definisati vremenski okvir
4. pretpostaviti ishod
5. imati plan B ako se pretpostavljeni ishod ne dogodi

Potom, pristupite fabrikovanju. Uspešna glasina ima sledeće kriterijume:
1. Lako se pamti
2. Nije originalna (da, dobro ste pročitali – uspešna glasina kreirana je prema hiljadu puta viđenom modelu) – to je čini verovatnom
3. Sadrži predmet interesovanja Vaše ciljne grupe
4. Ima emocionalnu ili sentimentalnu dimenziju.

U plasiranju glasina, koristite realne parametre, kao što su poznati ljudi, poznata mesta, stereotipne rečenice, prepoznatljiv humor.
Više instrukcija naći ćete u već pomenutom OSS priručniku, a ja ću neki od narednih postova bliže posvetiti načinu širenja i mehanizmu zaustavljanja glasina. Stay tuned!

Advertisements

11 responses to “Kako kreirati glasine?

  1. aleksandartrklja

    Odličan članak!

  2. Zanimljivo! 🙂 Nisam znao ovo za Acu Lukasa 😀

  3. Sjajan članak!
    Jedino što su se neki, rukovodeći se načelom: „Nije bitno šta pišu o meni, već da pišu“ – propisno obrukali (a možda tako i treba!):)

  4. Veoma koristan članak.
    Ako se uzme u obzir da kad se u Google unese reč „demantovao“, dobijemo 954.000 rezultata (samo za taj oblik reči, bez „demantovala“, „demantovali“,…), reklo bi se da je umetnost kreiranja i širenja glasina na našem jezičkom području prilično usavršena. 🙂

  5. Ponekad je dovoljno ne sprečiti glasine, i to može biti zabavno takođe 🙂

  6. Očigledno je mnogo ljudi željno neke pažnje. Očigledano premalo volimo, premalo smo ljubazni, premalo… premalo…

  7. Povratni ping: Kako zaustaviti glasine? | MILICA ČALIJA blog

  8. Nekad su tako providni sa tim laznim glasinama da je to strasno.

    P.S. Zanimljiv ti je blog